آربیتراژ بیت کوین به چه معناست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

این واقعیت که هر صرافی بیت کوین قیمت متفاوتی را برای بیت کوین نشان می دهد باعث به وجود آمدن ‍پدیده آربیتراژ شده است. در این مقاله به طور دقیق به شما می گوییم آربیتراژ چیست و چگونه انجام می شود.

خلاصه آربیتراژ بیت کوین

آربیتراژ بیت کوین فرایند خرید بیت کوین در یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگری است که قیمت آن بالاتر می باشد. صرافی های مختلف قیمت های متفاوتی را برای بیت کوین تعیین می کنند و برخی از افراد از این تفاوت قیمت استفاده کرده و سود خوبی کسب می کنند.

این خلاصه ای از آربیتراژ بیت کوین بود. اگر توضیح بیشتری درباره آربیتراژ بیت کوین و نحوه انجام آن می خواهید، ادامه مطلب را بخوانید. در زیر تعدادی از این مطالب آورده شده است:

  1. قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود؟
  2. یک نمونه ساده از آربیتراژ بیت کوین
  3. موانع آربیتراژ بیت کوین
  4. سوالات متداول
  5. نتیجه گیری، آیا باید آربیتراژ را انجام داد؟

1- قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود؟

قبل از این که بتوانیم درباره آربیتراژ صحبت کنیم (یعنی خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا) باید بدانیم که در واقع قیمت بیت کوین به چه معنایی است.

در هر صرافی، قیمت بیت کوین با آخرین مبادلات انجام شده در آن صرافی تعیین می شود. از آنجا که صرافی های مختلف خریداران و فروشندگان متفاوتی دارد، کاملا طبیعی است که قیمت ها به طور 100% با هم یکسان نیستند.

شما می توانید صرافی ها را به عنوان بازارهای بسته ای ببینید که به طور مستقیم با هم در ارتباط نیستند. علاوه بر این، برخی از صرافی ها مبادلات بسیار کمی دارند که باعث می شود این مبادلات بر بر روی قیمت بیت کوین تاثیری نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: صرافی بایننس (Binance)

در نتیجه، برخی از افراد سعی می کنند بیت کوین را با قیمت ارزان از یک صرافی بخرند و سپس آن را با قیمت بالاتر در صرافی دیگری بفروشند.

2- یک نمونه ساده از آربیتراژ بیت کوین

در هر صرافی، قیمت بیت کوین با آخرین مبادلات انجام شده در آن صرافی تعیین می شود. از آنجا که صرافی های مختلف خریداران و فروشندگان متفاوتی دارد، کاملا طبیعی است که قیمت ها به طور 100% با هم یکسان نیستند.

در اینجا یک مثال ساده برای نشان دادن نحوه انجام آربیتراژ آورده شده است. در زمان نوشتن این مقاله (ژانویه 2018)، قیمت بیت کوین در صرافی Bitstamp به قیمت 11561 دلار است در حالی که قیمت بیت کوین در CEX.io به قیمت 11654 دلار است.

تفاوت قیمت در این صرافی ها 84 دلار است و این یک فرصت مناسب برای آربیتراژ است. در واقع شما 100 بیت کوین را در Bitstamp به مبلغ 11,561 دلار خریداری می کنید و آن را با مبلغ 11,645 دلار در CEX.io می فروشید.

در واقع شما 87 دلار سود کرده اید.

بیاید آن را محاسبه کنیم:

  • تعداد بیت کوین های خریداری شده در Bitstamp به اندازه 100 عدد
  • قیمت هر بیت کوین= 11,561 دلار
  • مجموع هزینه ها= 11,561 * 100 = 1,156,100 دلار
  • تعداد بیت کوین های فروخته شده در CEX.io  به اندازه 100 عدد
  • قیمت هر بیت کوین= 11,645 دلار
  • درآمد کل= 11,645 * 100= 1,164,500 دلار
  • مجموع سود= 1,1645,500 - 1,156,100= 8,400 دلار

نکته جالب توجه از مثال بالا این است که ما به سرمایه نسبتا زیادی احتیاج داریم تا بتوانیم از طریق آربیتراژ سود قابل توجهی کسب کنیم. با این حال، در زندگی واقعی خیلی از کارها پیچیده تر از مثال ساده بالا می باشد.

3- موانع آربیتراژ بیت کوین

هنگام انجام دادن آربیتراژ، احتمالا با موانع زیادی رو به رو خواهید بود که تعدادی از آنها در زیر آماده است:

  • ممکن است تایید تراکنش ها (از سمت صرافی ها) مدتی طول بکشد و در این مدت ممکن است قیمت بیت کوین تغییر کند.
  • بسیاری از صرافی ها به دلیل مبادله مقدار زیادی از بیت کوین ها به مراحلی از احراز هویت افراد نیاز دارند.
  • هزینه تراکنش برای صرافی ها که در مثال بالا به آن اشاره ای نشد، در واقع از سود شما کم خواهد شد.
  • حجم تراکنش ها باید در هر دو صرافی به اندازه کافی بالا باشد تا سفارشات بزرگ خرید و فروش به خوبی انجام شود.
  • به خاطر داشته باشید که اختلاف قیمت می تواند مباحث فنی یا سابقه اعتبار یک صرافی را به خوبی نشان دهد. یک مثال جالب این است که در روزهای آخر در صرافی Mt.Gox که قیمت بیت کوین بسیار پایین بود، معامله گران به صرافی اعتماد نمی کردند زیرا آنها فکر می کردند که صرافی اجازه برداشت پول را به این افراد نمی دهد (به این معنی که خریداران زیادی در صرافی وجود نداشتند).

4- سوالات متداول

آربیتراژ کاملا قانونی است زیرا تنها کاری که انجام می شود، استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی ها است. شخصی که آربیتراژ را انجام می دهد، مانند سایر افراد به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازد.

آیا آربیتراژ غیرقانونی است؟

آربیتراژ کاملا قانونی است زیرا تنها کاری که انجام می شود، استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی ها است. شخصی که آربیتراژ را انجام می دهد، مانند سایر افراد به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازد.

آربیتراژ بیت کوین به همان سادگی که در نگاه اول به نظر می رسد نیست. به طور کلی، آربیتراژ بیت کوین ممکن است فرصتی برای درآمد منفعل باشد، اما در عین حال خطرات بزرگی به همراه دارد.

آربیتراژ در حقیقت، برخلاف سرمایه گذاری، معاملات مارجین و سایر فعالیت هایی که می توان به عنوان دستکاری بازار تلقی کرد، یک روند مثبت است و در برخی موارد حتی ممکن است برای کل بازار نیز مضر باشد.

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ ارز دیجیتال چگونه اتفاق می افتد؟

بیت کوین باید در کل صرافی ها قیمت یکسان داشته باشد. آربیتراژ به جمع کردن صرافی ها در کنار یکدیگر کمک می کند. با رشد بازار بیت کوین، اختلاف بین صرافی ها کمتر خواهد شد، زیرا افراد زیادی تمایل به انجام آربیتراژ خواهند داشت.

امروزه تقریبا تمام صرافی ها یک نرخ واحد مبادلاتی دارند که می تواند به یک ابزار مفید برای آربیتراژ تبدیل شود. استفاده از این نرخ واحد به شما امکان می دهد تا یک ربات آربیتراژ دلخواه بسازید، به همین دلیل مجبور نیستید که تمام طول روز در جلوی رایانه بشینید. با این وجود، در صورتی که معاملات را از نزدیک نگاه کنید و مطمئن شوید که معاملات را به صورت همزمان انجام می دهید، انجام آربیتراژ به صورت دستی نیز می تواند مفید باشد.





:: برچسب‌ها: آربیتراژ بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: